• Louhinta Ässät Ralli
  • Askolan Granit -ralli
  • Huomio kilpailijat!
RDT
  • Startti
  • HAKEVUORI RALLI 2024
    • Tietoa katselijoille
    • Tietoa kilpailijoille
      • Kilpailijoiden yhteyshenkilöt
    • VIP
  • MEDIA
  • Yleistä RDT:stä
  • Yhteys

Viime hetken rangaistukset muuttivat lopullista tulosluetteloa

15.10.2023 957 katselua

Hakevuori-ralli 14.10.2023
Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailu 7/7
Tasanopeussarjan osakilpailu 8/8

Monet sattumat sekoittivat Historic Rally Trophy -sarjan 2023 päätöskilpailua Askolan ympäristössä viime lauantaina. Luonnonvoimille emme mahda mitään, ja niin kävi lopulta, että Hakevuori-rallin viimeinen, viides erikoiskoe jouduttiin kisapäivää edeltävänä iltana lyhentämään lähes puolella tielle tulvineen veden vuoksi. Tällaisissa tilanteissa autourheilun säännöissä on selkeät ohjeet kilpailun järjestäjälle siitä, miten asiat kilpailijoille tiedotetaan. Oliko huono tuuria, liikaa innokkuutta vai huolimattomuutta, kun melkoinen määrä kilpailijoita ei lopulta noteerannut riittävästi uusia, annettuja ohjeita, minkä vuoksi osa kilpailijoista suljettiin kilpailusta reitiltä poikkeamisen vuoksi ja osa saapui lyhennetyn erikoiskokeen lähtöön liian aikaisin, mistä saivat aikarangaistuksen, jopa useita minuutteja. Tulosluettelo menikin sitten aika lailla uusiksi. Vielä huono sattuma oli se, että kun oli viimeisestä, ja vieläpä vain viiteen kilometriin lyhennetystä, erikoiskokeesta kyse ei lähdössä annettu aikarangaistus näy heti kilpailijalle tulospalvelussa. Kilpailijat luottivat erikoiskokeen jälkeiseen tulokseen viimeisen erikoiskokeen jälkeen, mutta siihen aina lisätään viimeisen siirtymän mahdolliset aikasakot sekä tietty mahdollinen aikarangaistus ek:n lähdöstä. Huono sattuma oli sekin, että viimeinen siirtymä oli lyhyt eikä tieto rangaistuksista tietenkään ehtinyt kilpailijoille riittävän ajoissa. Positiivista on se, että suuri osa kilpailijoista kuitenkin osasi toimia oikein. Löysi oikealle siirtymäreitille kohti viimeistä erikoiskoetta ja oli siellä vielä oikeaan aikaankin. Tämä palkittiin sitten hyvällä, ja monelle yllättävälläkin, sijoituksella maalissa.

Askolan ympäristössä keravalaisen autourheiluseuran, Rally Drivers Teamin, isännöimä Hakevuori-ralli oli muutoin kaikin puolin onnistunut kilpailu ja erityisen sopiva päätöskisaksi. Kilpailukeskuksena toiminut Askola-Areena tarjosi hyvät puitteet, ja reitti oli onnistunut tarjoten kilpailijoille mukavasti itäuusimaalaista, vaihtelevaa tiestöä.

Arto Rekola päivän nopein historic-kuljettaja

Päivän nopein historic-kuljettaja oli lopulta luokassa 11 Ford Escort RS 2000:lla ajava Riihimäen UA:n Arto Rekola kartturinsa Henri Lindroosin kanssa. Rekolan voitto tuli ihan ajamalla – ei siis muiden aikarangaistusten myötä, vaikka mies ykköspätkän jälkeen oli yleiskisan kakkosena Volvolla ajavan Janne Kanervan jälkeen 2,3 sekunnin erolla. Kakkospätkällä Rekola ajoi pohjat ja Kanerva oli Sami Vuorisen jälkeen kolmas. Eroa oli tässä vaiheessa Rekolan hyväksi vain 0,2 sekuntia. Kolmosen jälkeen tämä kaksintaistelu loppui, kun Kanerva jäi peräti seitsemän minuuttia Rekolan pohja-ajaksi. Penkalta kantautui huhuja, että Kanervan Volvosta olisi kaasuvaijeri pettänyt. Joku tiesi kertoa, että Kanerva valitteli kaasuvaijerista jo ensimmäisestä pätkästä lähtien. Ei kuulemma mennyt kaasu kunnolla pohjaan.

Kanerva poistuttua kuvioista ei Rekolalle ollut vastusta. Saman luokan Sami Vuorinen jäi pätkä pätkältä ja maalissa miesten ero oli puolisen minuuttia. Loppilainen, aiempien vuosien tuttu kova rallimies Tero Salminen oli Corollalla lähtenyt pitkästä aikaa mukaan, ja oli kärkikaksikon taakse jääneen porukan nopein. Eroa kärkeen kuitenkin jo yli minuutin verran. Niko Allinen 1300-kuutioisella Escortilla luokassa 9 sekä Tomi Tikanmäki Saab 96:lla luokassa 10 täydensivät kärkiviisikon. Reippaasti yli kahden minuutin päässä Rekolasta.

Nuottiluokkalaisista kolme paria suoriutui ilman rangaistusta

Nuottiluokassa tulosluettelon kolme ensimmäistä autokuntaa suoriutui reitistä ilman aikarangaistuksia. Kaksi kilpailijaparia keskeytti ja muille lisättiin minuuttitolkulla aikaa lopputulokseen.

Kangasniemen Timo Markkaselle riitti mestaruuteen periaatteessa vain maaliinajaminen. Markkasen vauhti Volvolla oli kuitenkin kovaa alusta alkaen, vaikkakin Kadett 1.3:lla ajava Mikael Wikstedt onnistui 0,3 sekunnin erolla paremmin ykköspätkällä. Kakkosella pohja-ajan ajoi Harri Eerola, jolle Markkanen hävisi 0,9 sekuntia. Tämä nosti Markkasen nuottiluokkalaisten kärkeen. Wikstedtin vauhti pysyi huimana loppuun asti ja ennen viimeistä erikoiskoetta mies oli toisena vain 1,6 sekunnin päässä Markkasesta. Tässä vaiheessa Markkanen lienee hoksannut, että maaliin on päästävä, jottei mestaruus mene ohi suun. Wikstedt nousi voittajaksi 0,7 sekunnin erolla. Petri Fonsell 1300-kuutioisella Starletilla oli kolmas 16,5 sekuntia kärjestä.

Neljänneksi tullut Eerola hävisi lähes neljä minuuttia ja muut sitäkin enemmän. Kolmen minuutin aikarangaistus painoi paljon.

Kilpailussa oli kaiken kaikkiaan noin 170 autokuntaa, joista keskeyttäneitä sekä kilpailuista suljettuja paljon. Sekaan tietenkin mahtui ihan teknisen viankin vuoksi keskeyttäneitä. Tasanopeusluokka suurin ja tasaisin. Tasanopeusluokassa oli kilpailijoita 23 autokuntaa, yksi Latviastakin. Taistelu mestaruudesta oli todella tiukka. Mestaruuteen ylsi lopulta lapualainen Mika Alakoskela, joka tosin oli koko kauden ajan kärjessä. Haastajia oli useita, eikä ennen Hakevuori-rallia ollut lainkaan selvää, lähteekö mestaruuspytty Pohjanmaalle. Tasanopeus on herkkä laji. Pienikin virhe saattaa ”kohtalokkaasti” kostautua ja sijoitus pudota kerralla useita sijoja. Kärkikuljettajat kuitenkin hallitsivat hermonsa. Alakoskela piti pintansa ja hänelle riitti pahimman vastustajan Reijo Rintalan voittaessakin kakkossija. Ja niinhän se lopulta sitten päättyi. Hallitseva mestari Reijo Rintala jäi sarjapisteissä kakkoseksi kahden pisteen erolla. Tasanopeusluokalla oli kahdeksan osakilpailua, joista kuusi lasketaan loppupisteisiin.

Täydelliset pistetilanteet julkaistaan Historic Rally Club Finland ry:n nettisivuilla: www.hrcf.fi/Sarjapisteet sekä HRT-sarjan facebook-sivuilla. Ne ilmestyvät sivuille heti, kun ne on tarkistettu ja sarjatyöryhmällä hyväksytetty. Hakevuori-rallin tuloksia löytyy sivuilta: www.mut-palvelu.fi ja valitsemalla oikeasta laidasta vuoden 2023 rallilistasta Hakevuori-rallin.

Lisätietoja saat minulta, yhteyttä voi ottaa milloin vain.

t. Kikka Kuosmanen
040 580 4620
kikka.kuosmanen@kolumbus.fi
Historic Rally Club Finland ry:n sekä Historic Rally Trophy -sarjan tiedotus

PS. Nettisivuiltamme löytää kaikenlaista historic-ralleihin liittyvää: hrcf.fi

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Edellinen uutinen Hakevuori ralli päätökseen
Seuraava uutinen Tulossa F-Cupin osakilpailu lokakuussa 2024 Keravalla
Tuula Mettälä

Tuula Mettälä

Muita uutisia Suosituista aiheista

Askolan Granit rallilla uusi kilpailukeskus

Rally Drivers Teamin järjestämä Hakevuori Ralli toimii F-Cup Rallisarjan päätöskisana kaudella 2024.

Jari-Matti Latvala nähdään taas kisaamassa Keravalla

F-Cupin kauden päätöskilpailu kaasutellaan Keravalla

Huomenna lauantaina 28.8 starttaa Askolan Granit ralli

Keravalla kisataan taas tänä vuonna

Lauantaina 4.5 kisataan

HRT-kausi 2023 huipentuu Askolassa ensi lauantaina

Menossa mukana

 

AT-tuote

Etherma Skandinavia

 

Viimeisimmät uutiset

  • Latvala tanssahteli voittoon Keravalla – Lindroosille kolmas nuottimestaruus
  • F-Cup pistetilanne: 5/6 osakilpailua
  • Rally Drivers Teamin järjestämä Hakevuori Ralli toimii F-Cup Rallisarjan päätöskisana kaudella 2024.

Historiaa

  • lokakuu 2024
  • syyskuu 2024
  • maaliskuu 2024
  • lokakuu 2023
  • syyskuu 2023
  • elokuu 2023
  • kesäkuu 2023
  • lokakuu 2022
  • kesäkuu 2022
  • elokuu 2021
  • heinäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • elokuu 2020
  • heinäkuu 2020
  • toukokuu 2019
  • huhtikuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • toukokuu 2017
  • huhtikuu 2017
  • marraskuu 2016
  • huhtikuu 2016
  • maaliskuu 2016
  • helmikuu 2016
  • tammikuu 2016
  • joulukuu 2015
  • Etusivu
  • Yleistä Rally Drivers Teamistä
  • Yhteystiedot
© 2019 Copyright Rally Drivers Team. Kaikki oikeudet pidätetään.
Sulje

Lataan, odota hetki!

Tämä kestää sekunnin tai pari. Lataan, odota hetki!