Historic Rally Trophy -sarjan kausi 2023 saa päätöksensä lauantaina 14.10.2023, kun Askolan ympäristössä keravalaisen Rally Drivers Teamin isännöimänä Hakevuori-rallissa ratkaistaan viimeiset mitalit. Marraskuun lopussa Historic Rally Club Finland ry:n Palkintogaalassa palkitaan menestyjiä. Mitalistien lisäksi pääosin kaikista kategorioista palkinnon saavat vielä mitalisijojen ulkopuolelle, mutta viiden parhaan joukkoon sijoittuneet 1- ja 2-ohjaajat. Kiertopalkinnot ja ansiomerkit luonnollisesti jaetaan myös samassa tilaisuudessa.
Ennen kauden päättävää Hakevuori-rallia mestaruuden ovat varmistaneet 1-ohjaajat seuraavissa kategoriassa: Historic -81 Janne Kanerva, Historic -90 Risto Tiinus, Classic F -sarjassa Anssi Laurell. Ja vielä luokkien 1–18 eli ilman nuotteja ajaneiden 1-ohjaajien yleiskilpailussa myös Janne Kanerva. Paljon jää vielä kauden päätöskisaan ratkaistavaa mestaruuden suhteen, mutta myös muiden himmeimmin mitalien ”osoitteet”.
Hakevuori-rallin kilpailukeskus on Askolan Areena, osoitteessa Linnankoskentie 61, 07510 Askola. Poikkeuksellisesti rallin kaikki toiminnat hoidetaan lauantaipäivän aikana. Yleensä nuotitettavien luokkien kilpailijoiden on sallittu tutustua reittiin jo perjantaina, mutta Hakevuori-rallissa nuotitus tapahtuu lauantaina aamupäivällä klo 7:30–13:00 tietyn aikataulun mukaisesti. Tästä seuraa tietenkin se, että nuottiluokat poikkeuksellisesti eivät tällä kertaa lähde reitille tasanopeusluokan jälkeen ensimmäisinä HRT-luokkina. Kilpailijoille on tärkeä jättää aikaa nuotituksen jälkeen tapahtuvaan turvallisuustarkastukseen sekä pieneen keskittymiseen ja valmentautumiseen itse kilpailuun. Näin ollen numerolla 47 ensimmäisenä nuottiluokkalaisista, pistejohdossa oleva pari Timo Markkanen–Tommi Suihkonen starttaa reitille vasta noin kello 14.
Tasanopeusluokka tositoimissa ensimmäisenä
Tasanopeusluokkaan on ilmoittautunut ennätysmäärä kilpailijoita. Yhteensä 24 autokuntaa. Yleisön on syytä olla erikoiskokeella liikkuessaan tarkkana, sillä tasanopeusautot ovat siviiliautoja, joten kovaa pörinää ei ole odotettavissa. Jos vielä tuulee kovasti, saattaa takaa tulevan auton ääni kantautua korviin vasta liian myöhään. Kaiken lisäksi tasanopeusauton kuljettajat eivät juurikaan oio ajolinjoilla, vaan teoriassa ajavat tien oikeaa reunaa. Kun mutkan takaa yhtäkkiä auton eteen ”tupsahtaa” kävelijöitä, voi kuljettajalle tulla kiire väistää.
Tasanopeusautot starttaavat Hakevuori-ralliin klo 12:57. Heidän jälkeensä vielä yksi näytösajoluokan kilpailijapari nähdään ennen kuin HRT-sarjan historic-ralliautot ampaisevat omaan suoritukseensa. Kilpailuun ilmoittautui kaiken kaikkiaan 179 autokuntaa, joista 113 on HRT-sarjaan liittyvistä luokista.
Hakevuori-rallissa on viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 51 km. Pisin pätkä on neljäs ja sillä on pituutta 18,2 km.
Maaliin ensimmäisiä tasanopeusluokan kilpailijoita odotellaan noin klo 17, ja muita sitten noin klo 18 alkaen. Kilpailun maali sijaitsee Linnankosken tien varressa, hieman ennen Askola-Areenaa. Maali-AT on ennakkovapaa. Palkinnot jaetaan maaliintulon yhteydessä ehdollisten tulosten perusteella. Palkittavat kilpailijat ohjataan maali-AT:lta Askola-Areenan pihaan.
Tulospalvelun hoitaa MUT-palvelu: www.mut-palvelu.fi teksti: Kikka Kuosmanen