Ensi viikon lauantaina 12.10. ajettavan kilpailun keskuspaikkana on Kerava, josta rallin reitti suuntaa itään kohti Mäntsälää, Askolaa ja Pukkilaa.
Kilpailun reitin kokonaismitta on 183,5 kilometriä, josta seitsemän erikoiskokeen osuus on 59,2 kilometriä. F-Cup Rallisarjan pisteistä ajetaan kaikkiaan seitsemässä eri kategoriassa.
Vierailevana tähtenä tällä kertaa saadaan mukaan Toyotan WRC-tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala (AlavUA), jonka kyydissä toista kertaa tänä vuonna nähdään Janni Hussi (HeiUA). Ajokkina toimii Toyota Celica GT-Four (ST 165), kuten elokuussa ajetussa Lahti Historic Rallyssakin. Kaksikko kilpailee Neliveto Cup -luokassa kilpailunumerolla 37, mutta ei vie sarjapisteitä muilta, koska viimeisessä osakilpailussa ei voi ajaa pisteistä, ellei ole startannut missään kauden aiemmista viidestä osakilpailuista.
Keravaa edeltävä osakilpailu ajettiin Pohjois-Savossa Tuusniemen ympäristössä lauantaina 14.9. Osa sarjan mestaruuksista ratkesi jo tuolloin, mutta muita mitalisijoja ja mestaruuksia on vielä jahdattavaksi päätökisassakin runsaasti.
Ratkaisunäyttämöinä Keravan kilpailussa toimivilla erikoiskokeilla on vuosien aikana käyty lukuisat tiukat sekuntitaistelut, eikä tämäkään vuosi tule olemaan poikkeus. Seitsemän erikoiskokeen reitti, jossa erikoiskokeita ajetaan hieman alle 60 kilometriä, haastaa kuljettajia varmasti tarpeeksi.
Nuottikategoriassa Lindroos on keulapaikalla
Nuottikategoriassa Joonas Lindroos (TullUA) on tänä vuonna ajanut neljä voittoa viidestä mahdollisesta. Samalla kertaa luonnollisesti on tullut isoimman kuutiotilavuusluokan voitto yhtä monta kertaa.
Kauden päätöskisaan lähdettäessä Lindroosin lähin uhkaaja on pisteissä toisena oleva Eetu Kortelainen (JoeUA) Honda Civic Type R:llä, joka ajaa väliluokassa ja on voittanut oman luokkansa kolmesti.
Mestaruudesta puhuttaessa pistetilanne ennen kauden päätöstä on käytännössä Lindroosin ja Kortelaisen välinen taistelu. Kortelainen on Lindroosista kahden pisteen päässä ja omaa teoreettisen mahdollisuuden viimeisen kisan luokkavoitolla nousta Lindroosin kanssa tasapisteisiin, jos Lindroos jää omassaan toiseksi.
Siinä kohtaa ratkaisua ei tuo tasapisteiden ensimmäinen sääntökohta ”Parempi on se, jolla on korkeampi pistemäärä niistä osakilpailuista, jotka jätetään pois lopullisista sarjapisteistä.” Silloin käytetään kohtaa kaksi ”Parempi on se, jolla on enemmän yleiskilpailun 1. sijoja, 2. sijoja, 3 sijoja jne.” ja se kääntäisi sarjavoiton Lindroosille. Kortelaisen mestaruus vaatisi siis, että Lindroos ei ole omassa luokassaan kahden parhaan joukossa.
Hopealle voi Kortelaisen kiusaksi yltää myös pikkuluokan kärkimies Juuso Jorvala (TerUA) Toyota Corolla GT:llä, joka vaanii Kortelaista kahden pisteen päässä. Nousu vaatisi Jorvalalta luokkavoittoa ja sijoitumista kategorian viiden parhaan joukkoon, ja Kortelaiselta jäämistä luokassaan kakkostilaa huonommalle sijalle.
Nelospaikkaa kolmen pisteen päässä Jorvalasta pitää ison luokan BMW M3 -kuljettaja Markus Hellström (SaloUA), hän omaa mahdollisuuden pronssille, mutta se vaatii luokkavoiton, eikä Jorvalan pistetili saisi karttua.
Tämän nelikon takaa muilla ei ole mahdollisuuksia mitaleille ja Lindroosilla sekä Kortelaisella mitalit ovat varmat, väri ei.
Nuotti-kategoriaan löytyi mielenkiintoisia nimiä mukaan, kun aina nopeat Peetu Patajoki (TeisUA) Opel Astralla, sekä Heikki Koski-Lammi (JaMoKe/UA) Ford Escortilla ovat taas mukana. Sarjan ulkopuolisina Janne Korhonen (NokUA) Opel Astralla, sekä Jesse Kallio (HyUA) Ford Escortilla ovat myös mielenkiintoisia nimiä, kuten on myös Juhana Raitanen (SiAk) BMW 323Ti Compactilla.
Nelivedoissa mestari ei mukana
Neliveto Cupissa Pekka Karjalainen (MikUA) – Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) kaksikko otti mestaruuden jo Tuusniemellä Subaru Impreza 555:llaan ja ilmoitti heti kilpailun jälkeen, että Keravalle ei enää startata.
Pisteissä kakkospaikkaa pitää Teemu Vesala (MhMK) Mitsubishi Lancer EVO 9:llä. Vesalan mitali on kohtuullisen varma, mutta väri ei.
Vesalasta 5,5 pisteen päässä kolmantena oleva Timo Partanen (TTR) omaa Subaru Impreza WRX Sti:llään mahdollisuuden nousta pisteissä vielä toiseksi, mutta se edellyttäisi Vesalan keskeyttämistä Keravalla.
Ulkopuolisina luokassa mukana on Jari-Matti Latvalan lisäksi toinenkin kiinnostava nimi. Toissa vuonna Askolan Granit -rallin voitolla ajohanskat naulannut Jussi Lindberg (SiAk) on ottamassa ajokintaat naulasta ja on mukana Renault Clio Rally3:lla.
Yleisessä Tikanmäki ja Kainulainen vahvoilla
Yleisessä kategoriassa on keulilla Tomi Tikanmäki (NHD) väliluokan VW Golf Gti:llä. Pikkuluokan puolelta Eetu Kainulainen (LahUA) on Toyota Starletillaan 6,5 päässä toisena. Kainulaisen valttina on, että hän on säästänyt korotetut pisteet päätöskisaan. Korotetuista pisteistä huolimatta Kainulainen tarvitsee luokkavoiton viimeisestä ja mestaruuden edellytyksenä on, että Tikanmäki ei kerää lisäpisteitä. Jos Tikanmäkikin voittaa luokkansa, kääntyy sarjavoittokin Golf-kuskille.
Kaiken mennessä todella ristiin, voi kolmantena pisteissä oleva Niko Jousikin vielä viedä mestaruuden Volvo 240:llään. Jousi tarvitsisi siinä kohtaa luokkavoiton ja vähintään yleiskilpailun kakkostilan. Samalla Tikanmäelle pitäisi osua keskeytys, eikä Kainulainenkaan saisi voittaa luokkaansa.
Yleiseenkin saatiin mukava kattaus sarjan ulkopuolisia kuljettajia mukaan, pikkuluokassa Krister Sjölund (OriUA) ja Jari Kavander (LohUA) ovat takavuosilta tuttuja nimiä F-Cupista, ajokkeina heillä Toyota Starletit. Väliluokassa takavuosien kestomenestyjä Petri Vihervuori (OriUA) Ford Escortilla on pitkästä aikaa mukana.
Isoon luokkaan löytyi myöskin vuosien takaa pari hyvin tuttua nimeä F-Cupin kahinoista, kun Juha Forsström (HyUA) ja Jarkko Mustonen (MäntsMK) ovat Bemareilla mukana. Nopeimman viittaa kuitenkin soviteltaneen Kim ”Henkka” Forsgrenille (MäntsMK), joka on BMW M3:llaan Suomi Cupin voittaja tältä vuodelta.
Senioreissa Muhonen mestari, muut mitalit auki
Senioreissa pistejohtajan titteli oli ennen Tuusniemeä tiukasti Reijo Muhosen (K-KUA) hallussa. Nuotti-luokassa vakuuttavan kauden ajanut BMW M3-kuljettaja oli kartanlukija Henri Kallioniemen (AUK-J-äijät) kanssa vireessä myös Savon sorateillä. Voitto heltisi yli minuutin erolla muihin ja mestaruus varmistui jo ennen kauden päätöstä.
Kun Keravan ilmoittautuminen päättyi, selvisi samalla että hopeataistelu tullaan käymään nuotittomien puolella ajavan Mika Korhosen (RaisUA) Honda Civic Type R, sekä nuotittavien puolella ajavan Heikki Hosionahon (NivUA) BMW M3 kesken. Hosionahon hopeamahdollisuus on kuitenkin sen varassa, että Korhonen keskeyttää.
Junioreissa kärkikaksikko on selvillä
Junioreiden kärkikaksikkona on ison luokan Tomi Hämäläinen (LMM) BMW M3:lla, sekä väliluokasta Timo Viitanen (HoMK/UA) Honda Civic Type R:llä, joilla molemmilla on neljä luokkavoittoa. Hämäläisen johto on vain kaksi pistettä, mutta Viitasen tehtävä ei ole helppo.
Luokkavoitto vaaditaan ja tällä kertaa väliluokassakin on kilpailijoita täysiin luokkapisteisiin vaadittava määrä. Viitasen onnistuessa, Hämäläinen ei kuitenkaan saisi sijoittua omassa luokassaan kahden parhaan joukkoon.
Kolmantena pisteissä oleva pikkuluokan Toyota Starlet-kuljettaja Tommi Lämsä (LakUA) on pisteissä jo niin kaukana, ettei voi nousta kolmospaikalta korkeammalle. Pikkuluokassa kun on kauden mittaan ajanut luokkavoittoon peräti neljä eri kuljettajaa, ovat luokan voittopisteet hieman jakaantuneet.
Lämsän kanssa tasapisteissä on ison luokan BMW M3-kuljettaja Joakim Löfvik (NNSB) ja heidän lisäkseen pronssista kamppailevat pikkuluokan Sami Laurila (MäntsMK) Toyota Corolla GT:llä, sekä väliluokan Joonas Ahokas (LMM) Opel Astra F GSi:llä.
Lämsän valttina on, että hänen pistetilastossaan on kaudelta yksi keskeytys, joten viimeisen kisan pisteet tulevat täysimääräisinä. Viidellä lisäpisteellä Lämsä varmistaisi pronssin.
Nuutti Korhonen V1600:sten mestarina lähikisaansa
Viimeiseen osakilpailuun V1600 Cupissa lähdetään Ford Focuksella ajavan Nuutti Korhosen (MäntsMK) johtaessa 0,5 pistettä Suzuki Ignis-kuljettaja Otto Järvistä (JouSUA), kolmantena pisteissä on Nissan Almeraan luottava Lauri Ahoketo (PoKyUA), joka on 4 pisteen päässä keulasta.
Korhosella on viimeiseen kisaan korotetut pisteet käytettävänä, mutta vaikka niitäkään ei olisi käytössä, olisi Korhonen mestari. Kun Ahoketo ei Keravalle ilmoittautunut, ei Järvinen voi edes luokkansa voittamalla kohottaa pistemääräänsä. Korhonen sen sijaan voi, ja Korhosella onkin panoksena mestaruus myös kartanlukijalle, kun talvella yhdessä kisassa oli kartanlukijalla tuuraaja käytössä.
Nuorten Cupissa mestari selvillä, muut mitalit eivät
Nuorten Cupissa Veikka Koskinen – Jussi Koskinen kaksikko (EurUA) Toyota Auriksellaan voitti kauden neljä ensimmäistä osakilpailua. Varmistaakseen mestaruuden, tarvitsi Koskisen autokunta Tuusniemeltä vain pari pistettä lisää, käytännössä se ylittyi jo maaliin pääsemällä. Mestaruus siis varmistui jo ennen kauden päätöstä.
Tuusniemeltä Honda Civicillä voiton napannut Miska Tuomisto (KeurUA) nosti itsensä kutospaikalta vahvaan asemaan toiseksi. Kolmantena pisteissä oleva Toyota Auris-kuljettaja Rasmus Pentti on jäänyt Tuomistosta 5,5 pistettä.
Kauden aikana Nuorten pisteistä on ajanut seitsemän kuljettajaa. Korotettuja pisteitä ovat hyödyntäneet vain Koskinen ja Tuomisto, joten kaikki muut ajavat viimeisessä kilpailussa korotetuista pisteistä ja sen myötä jokaisella on vielä teoreettinen mitalimahdollisuus.
Tiimimestaruuskisassa oranssi on ollut vahva
Tiimimestaruuskisassa pisteitä voi yhdessä kilpailussa kerryttää kaksi kilpailijaa per joukkue. Joukkueen on mahdollista käyttää yhtä varakuljettajaa, jos alkuperäisistä toinen on estynyt.
Keulapaikalla on Fast Orange, jonka kuljettajat ovat Tomi Tikanmäki ja Tommi Lämsä. Nilsiän Sora Motorsport on 17,5 pisteen päässä, kokoonpanossa ovat ajaneet Antti-Jussi Keinänen, Pasi Martikainen, sekä Oskari Sokka. Kolmantena on Luumäen UA, joka on puolestaan kakkospaikasta 9,5 pisteen päässä.
Kun tiimimestaruuskisassa kaikki kisat lasketaan mukaan, olisi pienoinen ihme, jos sijoitukset vielä muuttuisivat.
Rallin tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta f-cup.fi. Kilpailun suora lähetys Moottoriurheilu TV:n YouTube-kanavalla käynnistyy klo 11.
Kilpailuun ilmoittautuneet »
Sarjasäännöt 2024 »
Hakevuori-ralli-info & aikataulu
Uudenmaan ympäristössä ajettavan Hakevuori-rallin keskuspaikkana toimii Keravan lukio (Keskikatu 5, Kerava). Huoltotoimenpiteitä suoritetaan SEO Monninkylässä kertaalleen erikoiskokeen 4 jälkeen klo 13:24 alkaen.
Kilpailun lähtöseremoniat käynnistyvät Keravan Paasikivenaukiolla klo 11, josta lähdetään kohti kisan seitsemää erikoiskoetta. Mittaa erikoiskokeille kertyy vajaat 60 kilometriä.
Paasikivenaukio toimii myös kisan maalina klo 16:50 alkaen, varsinaiset palkinnot jaetaan kisan päättymisen jälkeen Keravan lukiolla.
Kilpailun aikataulu
Lauantai 12.10.
11:01 LÄHTÖ Keravan lukio, Paasikivenaukio
11:14 EK1 (1,70 km)
12:02 EK2 (8,47 km)
12:31 EK3 (9,96 km)
12:56 EK4 (8,38 km)
13:24 HUOLTO SEO Monninkylä
14:33 EK5 (12,54 km)
15:01 EK6 (6,67 km)
15:49 EK7 (10,66 km)
16:52 MAALI Keravan lukio, Paasikivenaukio
Liput
Rallipaketti (20 €) sisältää kahden henkilön sisäänpääsyn kaikille erikoiskokeille. Alle 12-vuotiaat maksutta aikuisen seurassa. Rallipakettien myynti alkaa kisa-aamuna la 12.10. myyntipaikkojen aukioloaikojen puitteissa.
Rallipakettien myyntipaikat
Neste K, Alikeravantie 25, Kerava
Seo Monninkylä, Cafe Silja Marie, Meijeritie 2, Monninkylä
Shell Mäntsälä P, Pohjoinen Pikatie 1, Mäntsälä
Neste K Kehä III, Niittytie 2, Vantaa
Teksti F-Cup viestintä